Randweg Erp

Al jaren wordt er, soms meer, soms minder, gesproken over een randweg om Erp om de overlast van het doorgaande verkeer te verminderen. De oplossing was in 2008 in zicht. Door een bestuurscrisis bij de toenmalige gemeente Veghel kwam er een andere coalitie en werden de plannen voor Erp geschrapt. Gemeentebelang Meierijstad heeft de handschoen weer opgepakt. Dat staat ook in ons partijprogramma. Verkeer in en om Erp is actueel, omdat de Boerdonksedijk en de Gemertsedijk gerenoveerd zijn. De Gemertsedijk is een plaatje geworden, dankzij ons initiatief en de hulp van Team Meierijstad en CDA is de voorrangsregeling op de weg naar Gemert onveranderd gebleven. Het derde project is nu de reconstructie N 616 in de kom van Erp. Veel klachten zijn er over het slechte wegdek, de trillingen in huis en het lawaai van zware vrachtauto’s in de vroege uren. Dagelijks persen zich 12.000 voertuigen door het centrum van Erp. De kopjes dansen soms op tafel door de trillingen. Na de renovatie van de kom Erp, geplande start werkzaamheden in oktober/november, zullen er nog steeds 12.000 voertuigen door Erp rijden. In 2006 besloot de Veghelse gemeenteraad dat 6000 voertuigen het maximum moest zijn. In 2008 werd de randweg afgeserveerd, de 12.000 voertuigen bleven door Erp denderen. Een deelrandweg zou al veel problemen oplossen. Dat traject zou het verkeer Veghel – Boekel op kunnen vangen. Wanneer de randweg doorloopt naar de Gemertsedijk (Heuvelberg), dan is een brug nodig over de AA. Gemeentebelang Meierijstad heeft vragen gesteld aan het college van B&W om de randweg weer in studie te nemen. Dit werd in de commissievergadering van woensdag 27 juli 2018 resoluut geweigerd door de verantwoordelijke wethouder. Gemeentebelang Meierijstad blijft van mening dat een randweg de beste oplossing is voor de verkeersoverlast in Erp. We blijven ons daar voor inzetten.